Sähköauton lataus

Sähköauton lataus on helppoa ja vaivatonta oikeanlaisilla EV-latureilla. Sähköautoilu pienentää henkilöautoilun päästöjä ja energiankulutusta. Myös energiakustannus tulee sähköautoilussa pienemmäksi kuin polttomoottorikäyttöisessä henkilöautossa. Sähköautoiluun siirryttäessä tulee kuitenkin kiinnittää huomiota auton latausmahdollisuuksiin.

Latausasemaratkaisut

Sähköajoneuvojen yleisimpiä lataustapoja vaihtovirralla ovat hidaslataus Schuko-pistorasiasta (valovirta), hidas- tai keskinopea lataus kolmivaiheisesta ”voimavirtapistorasiasta” ja keskinopea lataus kiinteästä latausasemasta eli WallBoxilla. Lisäksi on olemassa pikalatausasemia, jotka lataavat akuston suoraan tasavirralla akuston omalla jännitteellä.

Lataustavat

Mode 1: Pienitehoisten sähköajoneuvojen (kuten sähköpotkulaudat ja skootterit) lataustapa, joiden laturia voidaan käyttää vikavirtasuojatusta 230 V kotitalouspistorasiasta (Schuko) suoraan.

Mode 2: Hidas lataus kotitalouspistorasiasta latauslaitteella, jossa on ohjaus- ja suojalaiteyksikkö. Ns. tilapäislaturi. Yleisesti latausteho suositellaan rajoitettavaksi 8 A / ~1,8 kW.

Mode 3: Peruslataus tai keskinopea lataus, joka on kotitalouskäytössä suositeltavin lataustapa. Yleisesti tällä tarkoitetaan kiinteää latausasemaa, jonka lataustehot 3,7 kW:sta aina 22 kW asti. Kotitalouksiin suositellaan yleisesti kuitenkin maksimissaan 11 kW asemaa (3x16A).

Mode 4: Pikalataus tai teholataus. Lataus tapahtuu suoraan tasavirralla Mode 1-3 vaihtovirran sijaan. Lataustehot ovat yleisesti max 50 kW – 350 kW.

Sähköauton latauspistokkeet

Type 2: Uudempi ja yleisempi latauspistoke

  • Lataus n. 50-110 km tunnissa
  • Sähköautoille standardisoitu lataustyyppi
  • Mahdollistaa lataamisen 1- ja 3-vaiheisena

CHADEMO

  • Lataus jopa 315 km tunnissa
  • Lataus toimii tasavirralla (DC)
  • Soveltuu esim. Nissanin ja Mitsubishin automalleihin

CCS COMBO

  • Lataus jopa 600 km tunnissa
  • Lataus toimii tasavirralla (DC)
  • Soveltuu esim. BMW:n, Volkswagenin ja Teslan automalleihin